Korte beschrijving bezoek Fondation Custodia
Bezoek aan Fondation Custodia.
Op vrijdag 24 juni bezoeken we de Fondation Custodia in Parijs waar we een rondleiding krijgen in Hotel Turgot, het huis dat de Fondation beheert en waarin de collectie Frits Lugt is ondergebracht. Het pand is grotendeels in dezelfde staat gelaten als het was bij de oplevering in 1957.
De collectie Frits Lugt bestaat voornamelijk uit werken papier; tekeningen, prenten, grafiek. Enkele tekeningen passen bij mijn referaat zullen voor ons klaarliggen in de studiezaal. Daarnaast bestaat de collectie onder andere uit schilderijen, antiquiteiten (Grieks, Egyptisch en Romeins), meubilair, en boeken.
Mijn paper heeft als onderwerp de vraag of de schilderijen collectie van Frits Lugt met een bepaald plan is samengesteld of op toevalligheden is gebaseerd. We zullen daar met zijn allen naar kijken en mijn bevindingen checken.
Het referaat dat ik ter plaatse wil houden betreft Aelbert Cuyp (1620-1691) de beroemdste telg uit de Cuyp schilders familie. Ik zal een Visuele analyse bespreken van het schilderij “Rivier landschap” uit de collectie en we zullen kijken naar tekeningen van Aelbert Cuyp uit de prenten collectie.
Er is momenteel een expositie van de Deense Schilder C.W. Eckersberg (1783-1853) maar of we daar aan toe komen betwijfel ik.
Brief van Rembrandt
Cécile en enkele originele lijsten
Koos tijdens zijn referaat
Foto en reactie van Linda:
Wat was het bijzonder om dit te mogen bezoeken. Â Ik voelde mij erg welkom. Dit was minder een museum en voelde heel intiem. Een prachtige kluis met oude mappen gezien om documenten in te bewaren, de collectie antieke lijsten, en we hebben boven een brief van Rembrandt gehangen! Ik voelde mij echt bevoorrecht.
Het stadpaleis zelf is prachtig met mooie ruimtes die mooi ingericht zijn en een hele fijne tuin. Ik hoop hier nog eens terug te komen!
De ontvangst in Fondation Custodia was fantastisch. Conservator Cécile Tainturier had van alles voor ons klaar gelegd en gezet. Ze nam ons mee naar de schatkamers van de stichting, zodat we een goed beeld kregen van de collectie van Frits Lugt. Niet alleen de beloofde tekeningen van Aelbert Cuyp kregen we te zien maar ook allerlei andere prenten. In de kelder konden we ons hart ophalen aan prenten van Delacroix en anderen. Ook kregen we brieven o.a. van Ingres te zien. Hoogtepunt waren toch wel de brieven van Rembrandt.
Ik wist eigenlijk niets van de Fondation en het was dan ook een verrassing voor me om te horen dat het een min of meer Nederlandse stichting was en dat Nederlands één van de twee voertalen is.
Ook kreeg ik een aardig beeld van de manier van werken (inclusief de jaloersmakende werkplekken) van de stichting.
De presentatie van Koos was gedegen en met deze lange eerste sessie was mijns inziens de lat hoog gelegd.
Dank voor je reactie Pieter, ook ikzelf was toch verrast door de hoge kwaliteit van de verzameling Lugt in beheer van de FONDATION CUSTODIA. Waar ik vooral erg blij over was is dat alles zo grondig en gedegen bewaard wordt en nog steeds beschreven wordt, helemaal in de geest van Frits Lugt. Hij bleef wijzen op het belang van kunst voor het nageslacht, het op de juiste manier conserveren en archiveren. De FONDATION doet dit, denk ik met een voorbeeld functie voor veel andere verzamelingen!
Ik vertrouw er op dat mijn enthousiasme over de stad Dordrecht niet te dik is aangezet!
Verrassend vond ik de ontvangst van Cécile Tainturier, de conservator van de Fondation Custodia. Uitgebreide toelichting. Een prachtige verzameling met voor mij het meest interessant de brieven van de kunstenaars en natuurlijk van Rembrandt.
Als de Fondation een museale functie heeft dan begrijp ik echter niet helemaal het beleid. Ik had verwacht dat naast alle schilderijen een plaatje hing met naam etc. van de kunstenaar. Maar kennelijk vind Custodia dit niet noodzakelijk en is dit – financieel – ook niet nodig? Nu kwam het op mij over als een naar binnen gerichte organisatie. Hier moet toch veel meer mee kunnen!
Carla, ook ik was verrast over de onbekendheid en op een bepaalde manier geslotenheid van FONDATION CUSTODIA. Ik denk dat de Fondation vooral in haar publicaties over de collectie ontsluiting geeft, daarmee de collectie zoveel mogelijk beschermt. Dit in de geest van Frits Lugt. Lugt heeft tijdens zijn leven werken uitgeleend aan verschillende tentoonstellingen en daarbij zijn werken beschadigd en zelfs verdwenen. Wellicht dat je Fondation Custodia dus niet een museum functie kunt toedichten, maar meet een educatief centrum waarin een collectie wordt bewaard. En ik denk inderdaad dat zij in de gelukkige omstandigheden verkeren dat ze redelijk financieel onafhankelijk kunnen zijn, ook een verdienste van Lugt. Er is dus mee mee mogelijk, maar de vraag is of Custodia dat ook wil! Ik denk dat ze niet naar binnen gericht zijn maar wel selectief in met wei ze de fysieke collectie delen en vooral door middel van publicaties willen delen.
We hebben ook musea bezocht die aan de Franse Staat zijn overgedragen, vroeg of laat kan dat effect hebben op de collectie of het gebouw. Het belang van een financiële basis wordt hiermee aangetoond. Grappig is nu wel, dat enkele musea die we bezochten door bankier families zijn gestart, maar blijkbaar niet zo financieel sterk zijn achtergelaten dat ze onafhankelijk konden blijven.